Bruna zou winkeliers met ‘onrealistische omzetprognoses’ verleiden om een franchise te beginnen. Als die vervolgens niet worden waargemaakt, wordt de winkelier “willens en wetens” de nek omgedraaid.

Boekhandelketen Bruna ligt overhoop met in elk geval een deel van zijn franchisers, schrijft Het Financieele Dagblad woensdag. De keten zou met tientallen franchisenemers overhoop liggen en er zouden meerdere procedures bij de rechtbank lopen.

Kern van de klachten van de franchisenemers opgetekend door de krant, is de harde houding van het hoofdkantoor. Winkeliers die achterlopen met hun afdrachten, krijgen zonder waarschuwing een brief waarin ze wordt medegedeeld dat ze twee weken de tijd hebben om alle openstaande rekeningen te betalen. Doen ze dat niet, dan stoppen de leveringen.

Op dit moment zouden er veertig winkeliers zijn met een schuld van 50.000 euro bij de franchiseorganisatie. Een getal dat volgens Bruna-directeur Fred Zeegers wordt overdreven. Zeegers zegt in de krant dat het er slechts een twintigtal zijn.

De winkeliers klagen verder dat de tegenvallende verkopen deels te wijten zijn aan Bruna. Die zou haar eigen plannen en producten doordrukken, ook al ziet een lokale ondernemer daar weinig in. Ook zouden veel Bruna-winkeliers hun zaak zijn gestart op basis van opgeblazen omzetprognoses.

Bruna ontkent de aantijgingen en stelt dat er slechts een hele kleine kritische groep is en het overgrote deel van de franchisenemers tevreden is over de samenwerking.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl